Przygotowanie się gracza

Co musi robić MG między sesjami wie każdy. Od podstaw takich jak układanie scenariusza czy rozpisywanie Bohaterów Niezależnych, poprzez tworzenie handoutów a na dobieraniu muzyki i ustawianiu zasłonek żeby był klimat kończąc.W wielu wypadkach, coś takiego jak przygotowanie się gracza nie istnieje. Przeważnie do zadań takowego należy przyniesienie karty postaci, przyjście na czas oraz kupienie paczki czipsów. Inna sprawa, że nawet to często zawodzi. Czy jednak tak musi być? Zapraszam do lektury moich pomysłów na to, co gracz może robić pomiędzy sesjami!

Historia postaci

Zaczniemy klasykiem. Historia postaci to coś co zawsze przychodzi mi do głowy kiedy myślę o przygotowaniu się do sesji jako gracz. Nie powinna być tylko przygotowana raz, podczas uzupełniania karty. Musi ewoluować i rozbudowywać się wraz z bohaterem.

Jeżeli BG używa jakiejś anegdotki ze swojej przeszłości, która nie była uwzględniona, dopisz ją. Nawet jeśli powie coś sprzecznego z tym co już jest napisane, zmień to! Albo chociaż dodaj jakieś podstawy, z których to może wynikać.

Dodając 2-3 zdania po każdej sesji ostatecznie otrzymasz bardzo rozbudowaną postać, która przede wszystkim będzie żywa, realna.

Najlepiej historię mieć jako dokument na Google Drive tak, aby MG miał zawsze wgląd w tło Twojej postaci i żeby łatwo było ją edytować z każdego urządzenia.

Tutaj możesz zobaczyć moją (bardzo starą) historię postaci.

Figurki / Tokeny

Spora część RPGów oferuje taktyczny tryb walki. Bardzo przydatne są wówczas figurki czy chociaż tokeny reprezentujące postaci. Wymagają one nieco pracy, szczególnie jeśli mowa o figurkach.

Oczywiście jeżeli gra nie przewiduje taktycznej walki, można przygotować portrety postaci, które gracze będą stawiać koło siebie. IMERSJA

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby gracze zajęli się przygotowaniem wizualnej reprezentacji zarówno swoich postaci jak i najpopularniejszych przeciwników. Jeżeli np. gracie w D&D to na pewno przyda się kilka goblinów i jakiś smok…

Do kampanii, w której (wyjątkowo) pełnię rolę gracza, wraz z kolegą przygotowaliśmy figurki całej drużyny. Obaj mamy drukarki 3D (o ich wykorzystaniu w RPGowym hobby też wkrótce pojawi się wpis), więc przygotowaliśmy odpowiednie modele, wydrukowaliśmy je i pomalowaliśmy. Nic innego i tak nie musieliśmy przygotować na sesję, a w tym czasie nasz MG siedział i skrzętnie przygotowywał czyhające na nas wyzwania.

Figurki 3D
Figurki wydrukowane na drukarce 3D i pomalowane.

Taka drukarka to bajer, który jednak niewiele osób posiada. Figurki można jednak też kupić. Ale fajną opcją są też ręcznie rysowane tokeny. W przypadku braku zdolności artystycznych zostaje wydrukowanie i naklejenie ich na stare monety albo kawałki tekturki.

Muzyka

Nie będę tutaj zachęcał do nagrywania swoich utworów opiewających heroiczne czyny bohaterów na sesji (chociaż i o takich przypadkach słyszałem). Ja jako MG nie lubię przygotowywać muzyki na sesję. Przyznaję się bez bicia, że po prostu często o niej na sesji zapominam i mi jakoś jej nie brakuje. Wiem, że wielu Mistrzów kocha bawić się muzyką, ale na pewno wielu również nie przykłada do tego większej uwagi.

Muzyk

W takich przypadkach do gry (wink wink) wchodzą gracze. Gwarantuję, że jeżeli podeślecie swojemu MGowi playlistę, która będzie pasowała do klimatu Waszych przygód (a najlepiej kilka playlist) to on obsypie Was złotem. Nawet jeśli nie złotem to PDkami.

Rozbudowywanie świata

Czasem tak człowiek ma, że wpadnie mu do głowy super pomysł. Czy to na jakąś studnię pośród niczego, a może na małe miasteczko zamieszkałe przez wysoce cywilizowane gnolle. Wiadomo o co chodzi.

Jeżeli aktualnie jesteś graczem i w najbliższym czasie nie planujesz tego zmienić, podrzuć ten pomysł swojemu MG. Świetnym uczuciem jest, gdy Twój bohater trafia do lokacji, która powstała w Twojej głowie.

Ewentualnie możesz podsyłać Mistrzowi jakieś artykuły opisujące fajne miejsca, jak np. Hipsterskie Jadłodajnie czy Nietypowe karczmy od Skali Wyzwania.

Zasady

Przygotowanie się gracza do sesji to nie tylko tworzenie czegoś. Jako MG często powtarzam sobie różne zasady, aby nie musieć wertować podręcznika na sesji. Po co tracić czas? Fajnie by było gdyby gracze też tak robili. Jeżeli zapowiada się sporo walki, zerknij na zasady walki i umiejętności postaci przydatne podczas potyczek. Jeżeli zapowiada się wizyta na balu, poczytaj czy cechy BG pomogą jakoś uzyskać bonus przy tej całej kokieterii…

WH podręcznik

Nikt nie każe się nikomu uczyć podręcznika na pamięć. Ale jeżeli sami nie pamiętacie, że macie bonus do skradania się po dachach renesansowych budynków to nie oczekujcie, że MG będzie to wiedział.

Improwizuj!

Ostatecznie wszystkie powyższe pomysły mają się sprowadzić do jednego. Przygotowanie się gracza do sesji RPG to nie jest obowiązek. To ma być taka sama przyjemność jak dla Mistrza Gry tworzenie scenariusza.

Daj się ponieść. Zrób na następną sesję coś, co zszokuje MG. Nawet jeśli ma być to rzecz, którą na pierwszy rzut oka powinien się zająć właśnie prowadzący. Jeżeli jednak znajdziesz lukę w tej regule i masz pomysł jak to fajnie zrobić to do dzieła!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *