Najciekawsze settingi do Fate Core

W najbliższy piątek (09.08.2019) rusza przedsprzedaż polskiej edycji Fate Core. Z tej okazji chciałbym Wam przybliżyć najciekawsze settingi, na które się natknąłem jakiś rok temu, gdy sam zaczynałem wdrążać się w temat tego systemu. Każdy z poniższych settingów jest dostępny w opcji Pay what you want na DriveThruRPG.com.

Prism

Pierwszy setting z naszej listy nakłada na świat rzeczywisty kilka dodatkowych warstw. Niczym w Incepcji Christophera Nolana, bohaterowie mogą funkcjonować w krainie snów zupełnie jak w normalnym świecie, a nawet lepiej! Są w stanie swoją wolą naginać tamtejszą rzeczywistość, latać czy robić inne niesamowite rzeczy. Dodatkowo w świecie występuje coś takiego jak Lucid Colors, które odpowiednio używane wpływają na rzeczywistość. Moim pierwszym skojarzeniem podczas czytania Prism był RPG “Kiedy rozum śpi”, chociaż tam atmosfera była gęstsza niż w tym settingu.

Podręcznik proponuje, aby rozgrywane przygody działy się w szalonych miejscach i daje grającym kilka propozycji (np. pustkowie zbudowane wyłącznie z kluczy lub świat, gdzie Rosja i USA są zamienione miejscami).

Całość jest jeszcze podlana frakcjami, które mają różne interesy, dzięki czemu łatwiej wprowadzić konflikt (a gdzie konflikt tam przygoda).

Dodatkowo twórcy przedstawili tzw. “Plot engine” gdzie proponują trzy zazębiające się sposoby prowadzenia przygody, dzięki czemu układanie scenariusza ma być dużo szybsze i przyjemniejsze.

Przygoda dołączona do settingu opowiadająca o zaginięciu artystki Klary Bosko. Przeprowadza ona graczy przez wszystkie istotne elementy świata prezentując jak może wyglądać przygoda oparta o wcześniej wspomniany Plot Engine.

Dla kogo?
Zdecydowanie dla osób lubiących chodzić z głową w chmurach, które zamiast gotowych rozwiązań podanych na tacy lubią trochę pokombinować żeby wymyślić jak nagiąć rzeczywistość. Muszę jednak zaznaczyć, że po pierwszym przeczytaniu trochę trudno ogarnąć o co konkretnie chodziło twórcom.

Wolf’s Head

Po podróży do krainy snów wracamy na ziemię. W Wolf’s Head wcielamy się w rolę banitów, którzy czynią zło w imię dobra, kradną by dawać biednym itp. Oczywiście setting bierze garściami z Robin Hooda.

Całość jest osadzona w z góry określonym świecie. Mamy więc opis okolicy, najważniejszych NPCów oraz kilka pomysłów na przygody (w tym gotową przygodę “Skarb biskupa”). Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby gdzieś wrzucić jakąś Hipsterską Karczmę

Ciekawą rzeczą są nowe mechaniki wprowadzane przez Wolf’s Head.
Skarb jest co prawda zwykłym aspektem, ale bardzo ciekawie opisanym wraz z kilkoma przykładami zarówno użycia, jak i pozyskania aspektu.
Wsparcie zyskujemy gdy robimy coś dobrego, jak publiczne upokorzenie znienawidzonego szlachcica. Za każde trzy punkty wsparcia grupa otrzymuje jakiś interesujący bonus pomagający w przygodach.
Kłopoty to ta mniej przyjemna strona bycia banitą. Im bardziej grupa jest rozpoznawalna tym więcej punktów kłopotów otrzymuje. Co 3 punkty dzieje się coś niedobrego, a gdy grupa uzbiera ich 12… Zaczyna się ich ostatnia przygoda.

Dodatkowo setting wprowadza lekką magię i ingerencje bogów, ale nie jest to na tyle znaczące i dla realizmu łatwo wyeliminować ten element.

Dla kogo?
Jeżeli uwielbiasz Robin Hooda i średniowieczne klimaty to ten setting do Fate Core jest dla Ciebie. Dodatkowe mechaniki nadają świetnego smaczku i dzięki nim cały czas czuć przyśpieszający, wściekły oddech króla na karku.

Weird World News

Jesteście grupą młodych dorosłych, którzy jeżdżą po świecie vanem i rozwiązują różnego rodzaju tajemnice związane z potworami. Może i zazwyczaj potwór okazuje się być dozorcą w przebraniu, ale nie zawsze tak jest!

Brzmi znajomo? Weird World News to nic innego jak Scooby Doo przeniesiony na stoły. Oczywiście (zapewne z powodu licencji) nigdzie nie uświadczycie tam przyjaznej mordki Scooby’iego, ale klimat jest jak najbardziej zachowany!

Bohaterowie pracują dla gazety specjalizującej się w rozwiązywaniu podejrzanych “tajemnic”. Ostatecznie robią dosłownie to samo co Fred, Velma, Daphne, Kudłaty i Scooby.

Do settingu został dodany zgrabny generator “odcinków” (jak tu są nazywane poszczególne przygody) i po kilkukrotnym rzucie kostkom jesteśmy gotowi łapać potwory i zdejmować z nich maski!

Dla kogo?
Dla każdego kto ma jeszcze w sobie coś z dziecka. A szczególnie dla kogoś, kto chce stworzyć kolejny crossover Scooby Doo i Johnny Bravo

The Agency

Tutaj zagracie martwymi szpiegami. No i jednym (żywym) cywilem. W tej pokręconej grze James Bond spotyka się z Archerem w rozgrywce będącej połączeniem Paranoia i Everyone is John.

Wracając do bycia trupem… Komputer Agencji załadował waszą świadomość do ciała jakiegoś zwykłego cywila. Od teraz trzeba dzielić się tym ciałem i uratować świat. Będą w tym pomagać superkomputery i gadżety szpiegowskie, ale i tak to starszawa księgowa musi skopać [RESTRICTED] tym złym.

The Agency pozwala nam nieco poeksperymentować z formą RPGów. Gracze wspólnie tworzą Cywila a swoje postaci uzupełniają w locie, podczas gry.

Podręcznik wspiera MG krótką instrukcją tworzenia TEJ ZŁEJ ORGANIZACJI i TYCH ZŁYCH BANDZIORÓW. Oczywiście jest też kilka przykładów.

Zwieńczeniem jest przygoda, gdzie Agenci muszą uratować świat przed głowicami nuklearnymi, które CI ŹLI chcą wystrzelić z Południowego Bieguna.

Dla kogo?
Dla wszystkich kochających klimaty tajnych agentów oraz tych, którzy chcą nieco pobawić się formułą RPGowania.

Masters of Umdaar

Pierwsze co przychodzi na myśl przeglądając ten setting to John Carter i He-Man. Dziwaczne połączenie Sci-fi i fantasy, gdzie dzierżąc starożytne technologie walczymy z bestiami.

Bardzo duża część podręcznika jest poświęcona tworzeniu postaci. Zaczynamy od wybrania lub wylosowania bioformy (rasy) oraz klasy bohatera. Dalej mamy już Fate’owy klasyk: imię, aspekty, cechy itp.
Dostajemy natomiast propozycje stuntów podzielone na 3 kategorie: Moce, Bronie i Adaptacje (np. mutacje).

Wprowadzony zostaje także nowy rodzaj scen- cliffhanger’y. Łączą one złożoność wyzwań z ryzykiem pojedynków. Dodatkowo dostajemy schemat do przygotowywania cliffhanger’ów gdzie zależnie od podejścia graczy możemy przygotować różne poziomy trudności.
Przykładem chliffhanger’u jest jama z trującymi oparami, nad którą, po ścianie, muszą przejść bohaterowie.

Podręcznik zwieńcza przygoda “The Starblades of Su’ul” która najlepiej przybliża to, jak twórcy widzą świat i z myślą o jakich przygodach ten setting powstawał.

Dla kogo?
Dla każdego, kto lubi opowieści o bohaterach w mrocznych krainach, walki z bestiami i jazdę na dinozaurach!

Red Planet

Moim zdaniem absolutna perełka tej listy jeśli chodzi o opis świata. W Red Planet gramy w alternatywnej historii, Związek Radziecki jest potęgą i utopią, której służą Bohaterowie Graczy. Poza samym “hej, to jest Związek Radziecki, ok?” autorzy całymi garściami czerpią z radzieckiego sci-fi, dzięki czemu mamy tutaj małe pistolety laserowe, skafandry z jet-packami, powszechną i bezpieczną energię atomową oraz gigantyczne statki kosmiczne.

W podręczniku jest opisana każda planeta Układu Słonecznego (i jedna planetoida) jedna nowa planeta, dopiero odkryta przez sowieckich naukowców.

Proces tworzenia postaci wygląda klasycznie, z małym wyjątkiem. Dodatkowo występuje coś takiego jak “klasa społeczna”, która daje postaciom kilka bonusów.

Poza opisami wielu NPCów, broni i lokacji podręcznik oferuje też przygodę “34 Chernykh”. Opowiada ona o tym, że Amerykanie budują na asteroidzie działo, które ma zniszczyć technologię na Ziemi i Marsie. Bohaterowie będą latać statkiem, unikać asteroid i walczyć z tymi przeklętymi kapitalistami!

Dla kogo?
Jeżeli lubisz pokręcone sci-fi odbiegające od tego, co już wcześniej widziałeś to koniecznie zagraj w Red Planet. A dla samego opisu świata warto otworzyć ten podręcznik.

Jeszcze coś?

Settingów do Fate Core jest dostępnych mnóstwo. Jeżeli nic z powyższej listy nie przypadło Ci do gustu nie porzucaj nadziei, bardzo łatwo znaleźć więcej, chociażby na podstronie Evil Hat na DriveThruRPG lub na oficjalnej stronie Evil Hat

Jeżeli nadal coś Ci nie pasuje to nie bój się zrobić swojego settingu! Podręcznik podstawowy powinien wystarczyć, ale w razie czego jest jeszcze dostępny System Toolkit.

Jeżeli znajdziecie coś ciekawego dajcie znać w komentarzu!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *